SM TRIBUTE: DZIESIĘĆ LAT SZTUKI I ELEGANCJI
Studium projektowe na wystawie Chantilly Arts & Elegance
Wiadomość przekazana przez społeczność DS Automobiles została wysłuchana. Zespół DS DESIGN STUDIO PARIS pracował tak, jakby SM rozwijał się przez ostatnie pięć dekad.
SM, który narodził się na początku lat 70-tych, uosabiał szczyt francuskich innowacji motoryzacyjnych. Ten grand tourer był prawdziwą koncentracją technologii. Jego aerodynamiczna stylizacja, zaprojektowana przez Roberta Oprona, była zarówno elegancka, jak i awangardowa. Potężny silnik V6 pod maską zapewniał wyjątkowe osiągi na drodze. Ale to, co naprawdę czyniło SM niezwykłym samochodem, to hydropneumatyczne zawieszenie, odziedziczone po DS, które zapewniało niezrównany komfort jazdy i wzorowe trzymanie się drogi. SM pozostaje dziś kultowym modelem, poszukiwanym przez kolekcjonerów na całym świecie. Jego wyjątkowe połączenie komfortu, osiągów i innowacyjności czyni z niego prawdziwą legendę motoryzacji.
Jeśli SM robi wrażenie, to także dzięki swojemu luksusowemu i dopracowanemu wnętrzu. Wysokiej jakości materiały, precyzyjne wykonanie i przemyślana ergonomia stworzyły w środku wyjątkowo wyrafinowaną atmosferę. Deska rozdzielcza z okrągłymi przyrządami i charakterystyczną kierownicą była zarówno funkcjonalna, jak i estetyczna. SM był również bardzo dobrze wyposażony jak na tamte czasy, w tym w klimatyzację i wspomaganie kierownicy. Oprócz dynamicznego charakteru, SM był samochodem oferującym swoim pasażerom pierwszorzędny komfort.
Ta lekkość, sugerująca dynamizm i wydajność, znajduje odzwierciedlenie w smukłej, ale muskularnej sylwetce SM TRIBUTE. Bezpośredni związek charakteryzuje się ikonicznym przodem i profilem zdominowanym przez długą maskę...
Frédéric Soubirou, dyrektor DS Automobiles ds. stylistyki nadwozia, mówi: „Inspiracją dla nas było zapoznanie się z kilkoma modelami SM, w tym prototypami i dwoma prezydenckimi SM. Miały one uderzającą cechę, jak sygnatura. Sprawiały wrażenie latania po drodze, były bardzo aerodynamiczne”.
„Dodaliśmy do tego kilka bardzo aktualnych symboli naszej pracy” - kontynuuje Frédéric Soubirou.
Rozszerzony dwukolorowy wygląd został opracowany wokół reinterpretacji koloru Gold Leaf, który pojawił się w broszurze w 1971 roku, z satynowym lakierem z ręcznie wykonaną patyną i połączony ze specjalnie zabarwioną czernią.
„Chcieliśmy zbudować pomost między różnymi epokami: latami 30-tymi, kiedy prestiżowe francuskie marki prezentowały dwukolorowe nadwozia podczas concours d'elegance, ikoną motoryzacji lat 70-tych, jaką jest SM i naszymi obecnymi projektami z wykończeniami, takimi jak rozszerzony dwukolorowy lakier, widoczny na koncepcie DS AERO SPORT LOUNGE. Ten zabieg naprawdę stał się znakiem rozpoznawczym projektów DS Automobiles” - mówi Vincent Lobry, szef działu projektowania kolorów, materiałów i wykończeń (CMF) w DS Automobiles.
SM nie miał oczywistej górnej kratki, która została zastąpiona bardzo dużą szklaną sekcją, która odsłaniała moduły reflektorów i tablicę rejestracyjną. Pięćdziesiąt lat później ta szklana sekcja staje się ekranem 3D, który świeci do połowy, otoczony sygnaturą świetlną składającą się z trzech modułów po każdej stronie - tak jak w przeszłości - wzmocnioną ośmioma diamentowymi i pionowymi światłami DRL opartymi na kształcie triady spotykającej się w punkcie przypominającym dziób statku.
Profil zachowuje charakterystyczne linie SM podążające za przepływem powietrza od przodu do węższego tyłu. Za dwoma dużymi oknami tylny panel jest przecięty na pół i przechodzi dalej, aby tylna część unosiła się w kształcie litery S. Oczywiście tylne koła są częściowo zakryte za pomocą zdejmowanych części.
Podczas gdy kultowe proporcje SM zostały zachowane przy długości 4,94 m (+ 3 cm) i wysokości 1,34 m (+ 2 cm), SM TRIBUTE zyskuje przede wszystkim na muskularności i prezencji dzięki szerokości 1,98 m (+ 14 cm). W poszukiwaniu wydajności, prześwit zmienia się na 12 centymetrów (-3,5 cm). SM TRIBUTE stoi na dużych 22-calowych kołach ozdobionych aerodynamicznymi wstawkami.
Wewnątrz, projekt z 1970 roku został również zinterpretowany na nowo z charakterystycznym kształtem górnej części deski rozdzielczej, a nawet owalnym kształtem instrumentów. Zgodnie z awangardową duszą SM, wyświetlanie informacji odbywa się za pomocą projekcji, a zakrzywiona „konsola ekranowa”, połączona z kierownicą steer-by-wire, dopełnia tego ducha, który jest drogi marce. Dźwięk i światła otaczają pasażerów.
Wnętrze jest bardzo jasne, pokryte skórą i Alcantarą® w kolorze kości słoniowej. Duża gablota z przodu deski rozdzielczej zapewnia niezwykłą oprawę dla niemal nieskończonej gamy wykończeń i materiałów! Fotele kontynuują kultową tapicerkę SM, z poziomymi poduszkami.
„Projekt górnej części deski rozdzielczej był silnym symbolem z ukrytym crossoverem” - mówi Luc Quirin, projektant wnętrz DS Automobiles: „Zachowaliśmy to podejście oparte na tożsamości, włączając wyniki naszych badań. Wyświetlacz jest projekcyjny, bez ekranu. Ustawienie jest bardziej wciągające, a jednocześnie mniej ograniczające dla kierowcy i pasażerów”.
„Laserowo grawerowana skóra na panelach drzwi przywołuje wzory inspirowane sztuką dekoracyjną. Trend ten narodził się w tych samych latach, co concours d'elegance. Perłowe wykończenie nawiązuje do obecnych modeli” - dodaje Vincent Lobry, szef działu CMF Design w DS Automobiles.
„To nie tylko portret SM”, podsumowuje Thierry Metroz. „Zespół DS DESIGN STUDIO PARIS dobrze się bawił tym ambitnym projektem. Uszanowaliśmy oryginalny projekt poprzez jego ducha i szczegóły. Dokonaliśmy transkrypcji i reinterpretacji SM, ale ponieważ nie mamy w zwyczaju odrywać się od innych naszych prac, zawarliśmy wiele szczegółów na temat modeli DS Automobiles i naszych przyszłych projektów”.
DS Automobiles, partner Chantilly Arts & Elegance od samego początku w 2014 r., przedstawia SM TRIBUTE w dziesiątą rocznicę wyścigu odbywającego się we francuskich ogrodach Château de Chantilly.
Ustawiony na 120 m2 obok oryginalnego SM, SM TRIBUTE weźmie udział w Concours d'Elegance 15 września. DS Automobiles jest już na liście zwycięzców najbardziej cenionego konkursu we Francji z DS E-TENSE w 2016 roku.
Podczas poprzedniej edycji DS E-TENSE PERFORMANCE zdobył nagrodę za innowacyjność, a kilka modeli z przeszłości DS Automobiles również wygrało Concours d'État na przestrzeni lat, w tym SM MYLORD (dwa trofea) i DS 19 LA CROISETTE (jedno trofeum).
W tym roku SM TRIBUTE towarzyszyć będzie szeroka gama SM prezentowanych w wiosce kolekcjonerskiej. Odwiedzający będą mogli zobaczyć lub odkryć na nowo czterodrzwiowy SM OPERA, kabriolet SM MYLORD, wyścigowy SM zgłoszony do 24-godzinnego wyścigu Spa-Francorchamps w 1974 roku, SM PROTO widziany już na Rétromobile 2023 i inne SM w różnych kolorach z Euro SM Club, dzięki l'Aventure DS.
Wraz z prezentacją SM TRIBUTE w Chantilly, zajrzyj za kulisy jego projektowania na stronie DSDESIGNSTUDIO.PARIS.