SM TRIBUTE

DZIESIĘĆ LAT SZTUKI I ELEGANCJI

Historia, która łączy DS Automobiles i sympatyków marki
SM TRIBUTE powstał z okazji dziesiątej rocznicy utworzenia marki DS Automobiles i jej udziału w pierwszym konkursie sztuki i elegancji Chantilly Arts & Elegance. W samochodzie zastosowano futurystyczne rozwiązania opracowane przez DS DESIGN STUDIO PARIS.
Hołd dla modelu SM i studium nowoczesnego designu
Członkowie zespołu DS DESIGN STUDIO PARIS regularnie sięgają po dziedzictwo dawnych modeli DS i SM – prezentują szkice świadczące o ich kreatywności i inspirujące do kolejnych pomysłów.
Stylistyka nadwozia - linia oryginalnego SM w nowej interpretacji

Model SM, zaprojektowany na początku lat 70. ubiegłego wieku, był wówczas szczytowym osiągnięciem francuskiej innowacyjności w motoryzacji. Luksusowy samochód klasy GT był bogato wyposażony w zaawansowane technologie. Aerodynamiczna sylwetka zaprojektowana przez Roberta Oprona była jednocześnie elegancka i awangardowa.

 

SM nie miał typowego górnego grilla, który zastąpiono dużym panelem ze szkła osłaniającym reflektory i tablicę rejestracyjną. Pół wieku później szklana tafla jest ekranem 3D rozświetlającym się w środkowej części. Po obu jego stronach umieszczono podobnie jak w oryginale trójdzielne reflektory z ośmioma punktami świetlnymi w kształcie diamentów. Pionowe światła do jazdy dziennej to trzy wąskie linie układające się w kształt przypominający dziób statku.

 

Profil zachowuje charakterystyczną linię SM, która ułatwia przepływ powietrza od przodu ku węższemu tyłowi. Za dwiema dużymi szybami bocznymi znajduje się tylny błotnik podzielony na dwie części w kontrastowych kolorach. Powstały w ten sposób kształt litery S sprawia wrażenie, jakby tył samochodu unosił się w powietrzu. Oczywiście tylne koła są częściowo schowane za zdejmowanymi panelami. 

 

Zachowano proporcje kultowego SM – nowy model mierzy 4,94 m (+3 cm) długości i 1,34 m (+2 cm) wysokości, ale SM TRIBUTE prezentuje się zdecydowanie bardziej muskularnie za sprawą nadwozia o szerokości 1,98 m (+14 cm). Dla poprawy aerodynamiki prześwit obniżono do 12 centymetrów (-3,5 cm). SM TRIBUTE jest wyposażony w potężne, 22‑calowe koła ozdobione aerodynamicznymi wstawkami.

W przedniej części szklanego dachu SM TRIBUTE umieszczono animowany świetlny ekran oraz po trzy moduły świetlne z każdej strony. Taki układ jest bezpośrednio inspirowany oryginalnym SM.
Wnęki tylnych kół w SM TRIBUTE są częściowo zasłonięte. To nawiązanie do SM z lat 70., w którym osłona w tym miejscu była pełna. W nowym modelu perforowany tylny błotnik umożliwia chłodzenie hamulców w fazie hamowania rekuperacyjnego.
Kolory wydłużonego nadwozia nawiązują do flagowego lakieru Feuille Dorée oryginalnego SM z 1971 roku. Satynowemu odcieniowi płatków złota towarzyszy specjalnie dobrana czerń.
Stylistykę SM z lat 70. można odnaleźć także we wnętrzu
Wzornictwo sprzed ponad pół wieku odwzorowano w charakterystycznym kształcie górnej części deski rozdzielczej, a nawet w owalu wskaźników. Zgodnie z awangardowym stylem SM informacje są prezentowane w trybie projekcyjnym oraz na zakrzywionej konsoli pełniącej jednocześnie funkcję ekranu. Zastosowano także system drive-by-wire, w którym brak połączeń mechanicznych między elementami sterowania pojazdem a układem jezdnym. Rozwiązanie idealnie wpisuje się w wartości marki. Kierowca i pasażerowie otoczeni są dźwiękiem i światłem.
Materiały wykończeniowe łączące tradycję z technologią

Wnętrze samochodu jest bardzo jasne dzięki tapicerce wykonanej ze skóry łączonej z tkaniną Alcantara® w kolorze kości słoniowej. Duża panel deski rozdzielczej pozwala na praktycznie nieskończoną liczbę kombinacji materiałów i elementów wykończeniowych. Tapicerka foteli nawiązuje do kultowych poziomych pikowań z modelu SM.

 

Skórzane panele drzwiowo zostały laserowo ozdobione wzorami inspirowanymi art déco. To nawiązanie do „szalonych lat dwudziestych”, w których rozpoczęła się rywalizacja na polu elegancji.

 

Projektanci powrócili też do perłowych ornamentów na drzwiach: już nie perłowy ścieg, ale prawdziwe perły subtelnie odbijają światło we wnętrzu samochodu. Kolejne nawiązania do sztuki jubilerskiej to szlifowane jak kryształ pokrętło sterujące w konsoli środkowej i podobny motyw pośrodku kierownicy.

 

Symetryczny wzór perforacji skórzanej tapicerki foteli przypomina ogniwa albo bransoletę zegarka – ten motyw to już znak firmowy modeli DS Automobiles.

Tworzywo, z którego wykonano ekran projekcyjny jest tak przezroczyste, że wydaje się niewidoczne, podobnie jak w projektach wnętrz M.i. 19 oraz M.i. 21. W SM TRIBUTE ekran lśni złocistą poświatą, blednącą w zależności od wskazań przyrządów.
Półokrągłe motywy na panelach drzwi, centralny system nagłośnienia oraz przezroczysty centralny ekran nawiązują do projektu wnętrza studyjnego M.i. 21 zaprezentowanego w połowie 2023 roku w czasie pokazu Révélations.

Przyszłość samochodów

Samochód koncepcyjny DS E-TENSE PERFORMANCE

Awangardowy design, wyjątkowa estetyka, realizacja najśmielszych fantazji; samochody koncepcyjne są jak dzieła sztuki.

Savoir-faire

Zajrzyj do atelier DS Automobiles.