FORMUŁA E DS AUTOMOBILES ŁĄCZY SIŁY Z PENSKE AUTOSPORT
Po ustanowieniu licznych rekordów za pomocą DS E-TENSE FE, bolidu drugiej generacji, Marka otwiera nowy rozdział w swojej historii. DS Automobiles nawiązał współpracę z PENSKE AUTOSPORT, która obejmuje starty w czterech kolejnych sezonach Mistrzostw Świata ABB FIA Formuły E. Za kierownicą bolidów DS PENSKE Formula E Team zasiądą utytułowani kierowcy: aktualny mistrz świata Stoffel Vandoorne i Jean-Eric Vergne, jedyny w historii tego sportu dwukrotny zdobywca tytułu. DS Automobiles jest wiodącym graczem w procesie transformacji energetycznej. To jeden z pierwszych producentów samochodów, który zaangażował się w Formułę E. Marka ma duże osiągnięcia w ograniczaniu negatywnego wpływu na środowisko, czego dowodem sa podjęte działania na rzecz uzyskania 3-gwiazdkowej Akredytacji Środowiskowej.
DS PERFORMANCE
DS Performance to dział wyścigowy powołany do życia przez DS Automobiles. Ambicją jego założycieli jest zdobycie niezbędnego doświadczenia w celu przyspieszenia tempa elektryfikacji gamy i zwiększenia rozpoznawalności Marki.
Nasz nowy, opracowany przez DS Performance bolid DS E-TENSE FE23 wpisuje się w tę koncepcję - nowe doświadczenia zdobyte na torze zostaną wykorzystane w kolejnej generacji samochodów elektrycznych. DS Automobiles i PENSKE AUTOSPORT mają jasny cel: odzyskać oba tytuły mistrzowskie (dla kierowców i zespołów), które Marka zdobyła w latach 2019 i 2020.
DS PENSKE NOWY ZESPÓŁ
DS E-TENSE FE23 GEN3
Bolid trzeciej generacji
W 100% elektryczny bolid trzeciej generacji odzwierciedla wartości Marki i niezwykły postęp technologiczny, jaki jest udziałem DS Automobiles. Samochód otrzymał doskonale znane, czarno-złote barwy.
W bolidzie FE23 wprowadzono wiele istotnych zmian w porównaniu do poprzednika. Samochody trzeciej generacji są szybsze niż kiedykolwiek - ich prędkość maksymalna wynosi 280 km/h. Są również lżejsze o 60 kg. Najważniejszą kwestią jest jednak wydajność: ponad 40% energii wykorzystanej podczas wyścigu pochodzi z systemu odzyskiwania prądu podczas hamowania.
DS E-TENSE FE23 ma również znacznie mocniejszy silnik - osiąga 350 kW w porównaniu do 250 kW w poprzednim modelu. Bolid jest również wyposażony w napęd na cztery koła. Nowy układ napędowy z przodu zapewnia dodatkowe 250 kW, które uzupełniają 350 kW generowanych przez układ ulokowany z tyłu - podwaja to potencjał odzyskiwania energii, który dzięki temu rozwiązaniu sięga 600 kW. Dzięki dodaniu osobnego układu napędowego z przodu bolid trzeciej generacji to pierwszy samochód Formuły E, który nie jest wyposażony w hydrauliczny układ hamulcowy przy tylnej osi.
Osiągi i wydajność
Osiągi i wydajność
Zespół napędowy opracowany przez DS:
• Performance Moc maksymalna: 350 kW (476 KM);
• Prędkość maksymalna: 280 km/h (zoptymalizowana pod kątem wyścigów miejskich);
• Hamulce: Nowy układ napędowy z przodu dodaje 250 kW do 350 kW generowanych przez jednostkę zainstalowaną z tyłu;
• Zastosowano elektryczny układ hamulcowy (brake-by-wire) przy wszystkich czterech kołach;
Odzyskiwanie energii podczas hamowania: 600 kW 40% energii wykorzystanej podczas wyścigu pochodzi z systemu odzyskiwania prądu podczas hamowania.
Zrównoważony rozwój
Według dostawcy akumulatory bolidu trzeciej generacji należą do najbardziej zaawansowanych i najtrwalszych, jakie kiedykolwiek wyprodukowano. Wykonane są z minerałów pochodzących z przyjaznych dla środowiska źródeł, a ogniwa akumulatorów zostaną ponownie wykorzystane i poddane recyklingowi po wycofaniu ich z eksploatacji.
Po raz pierwszy w samochodzie wyścigowym do budowy nadwozia wykorzystano len i włókno węglowe z recyklingu, które zmniejsza skalę wykorzystania surowca z pierwotnego źródła.
Ślad węglowy DS E-TENSE FE23 Gen3 został zmierzony już od fazy projektowania, aby udokumentować wszystkie podjęte środki na rzecz jego redukcji i zmniejszyć wpływ na środowisko. Emisja, której nie udało się uniknąć, zostanie zrekompensowana w ramach zobowiązania Formuły E do zachowania zerowej emisji dwutlenku węgla netto.
W czołówce technologii
DS E-TENSE FE 23 został opracowany przez DS Performance, dział wyścigowy DS Automobiles. Bolid będzie głównym atutem zespołu DS PENSKE i jego kierowców: broniącego tytułu Mistrza Świata Formuły E Stoffela Vandoorne i Jeana-Eric Vergne'a ¬– jedynego kierowcy w historii Formuły E, który zdobył więcej niż jeden tytuł.
DS Automobiles, wzmocniony nowym partnerstwem z PENSKE AUTOSPORT, jest zdeterminowany, by odnieść więcej zwycięstw, zdobyć kolejne tytuły i ustanowić nowe rekordy. Udział w Formule E jest dla Marki niezwykle silnym impulsem do kontynuowania prac badawczo-rozwojowych.
Dzięki innowacyjnym bolidom trzeciej generacji i 11 rywalizującym ze sobą zespołom 9. sezon prawdopodobnie będzie najbardziej konkurencyjnym i pasjonującym od czasu debiutu tej serii wyścigowej w 2014 r. Zmianie uległy również przepisy - obecnie dystans wyścigu będzie definiowany przez liczbę okrążeń, a nie czas, a zespoły będą mogły w trakcie pit-stopu doładować akumulatory („Attack Charge”).
MISTRZOSTWA ŚWIATA Sezon 9

9. sezon Mistrzostw Świata ABB FIA Formuły E zadebiutował 14 stycznia br. w Mexico City.
W tym roku elektryczne bolidy odwiedzą 11 miast w Ameryce, Azji, Afryce i Europie. Będą one rywalizowały na czterech nowych torach: w Hajdarabad, Kapsztadzie, Sao Paulo i Portland.
ZASADY Podstawowe zasady Mistrzostw Świata ABB FIA Formuły E
Zgodnie z regulaminem obecnie długość wyścigu będzie określała liczba okrążeń, a nie limit czasowy. Pozwoli to zespołom na skuteczniejsze planowanie strategii. Aby zachować spójność wyników, przerwy spowodowane pojawieniem się samochodu bezpieczeństwa i żółtej flagi zostaną skompensowane dodatkowymi okrążeniami, a nie - jak dotąd - dodatkowym czasem.



Format kwalifikacji
22 kierowców zostanie podzielonych na dwie grupy. Czterech najszybszych z każdej z nich będzie następnie rywalizowało w formule pucharowej.
Szybsze niż kiedykolwiek
Moc bolidów trzeciej generacji to 350 kW podczas kwalifikacji i 300 kW w trakcie wyścigu.
Więcej rywalizacji
Przerwy w wyścigu spowodowane pojawieniem się samochodu bezpieczeństwa i żółtej flagi zostaną skompensowane dodatkowymi okrążeniami.
RANKINGI DS Automobiles: historia sukcesu
Saison | Équipes | Courses | Victoires | Podiums | Poles Positions |
2022-2023 | DS PENSKE | 5 | 1 | 2 | 0 |
2021-2022 | DS TECHEETAH | 16 | 1 | 6 | 4 |
2020-2021 | DS TECHEETAH | 15 | 2 | 5 | 3 |
2019-2020 | DS TECHEETAH | 11 | 4 | 9 | 5 |
2018-2019 | DS TECHEETAH | 13 | 3 | 7 | 3 |
2017-2018 | DS TECHEETAH | 12 | 2 | 6 | 0 |
2016-2017 | DS Virgin Racing | 12 | 2 | 6 | 2 |
2015-2016 | DS Virgin Racing | 10 | 1 | 4 | 4 |
Total | 94 | 16 | 45 | 21 |