Marka DS

DZIEDZICTWO

Legenda DS

Futurystyczna elegancja, opływowe linie, zaawansowana technologia... Już w pierwszych chwilach premiery na paryskim Salonie Samochodowym w 1955 roku model DS 19 wzbudził entuzjazm publiczności. Tak narodziła się pasja.

PROJEKTANCI

Pierre Boulanger

Wizjoner

W 1938 roku inżynier Boulanger, współpracownik rodziny Michelin i dyrektor Marki Citroën, rozpoczyna pracę nad VGD (Voiture à Grande Diffusion). 17 lat później i 5 lat po śmierci Boulangera zaowocuje to narodzinami modelu DS.

Flaminio Bertoni

Artysta rzeźbiarz

Utalentowany włoski projektant, stylista i rzeźbiarz, kierujący biurem projektów Marki Citroën. To on zaprojektował i wyrzeźbił opływową, futurystyczną sylwetkę kultowego samochodu XX wieku – DS 19.  

André Lefèbvre

Wirtuoz wśród inżynierów

André Lefèbvre, inżynier lotnictwa i pilot, daje dowód niezwykłego talentu, opracowując koncepcję DS 19. Lekki i dobrze wyważony samochód z przednim napędem, o aerodynamicznej formie, to prawdziwa rakieta.

LATA 50. – SŁAWA

W 1955 roku rodzi się legenda, kultowy samochód drugiej połowy XX wieku.

6 października 1955 roku dziennikarze i konkurencyjne marki ze zdumieniem i zachwytem poznają samochód, który przyćmiewa wszystkie inne. Jego futurystyczna sylwetka i awangardowe technologie oznaczają rewolucję w świecie motoryzacji i designu. Pod koniec pierwszego dnia sprzedano 12 tysięcy modeli DS 19. Do chwili zamknięcia Salonu dziesięć dni później, liczba zamówień wzrasta do 80 tysięcy! 

DS UWODZI CAŁY ŚWIAT

Samochód przyciąga wzrok przechodniów. Wielbiciele chcą odkryć sekret niespotykanego dotąd komfortu jazdy, zapewnionego przez hydropneumatyczne zawieszenie i imponującą skuteczność układu hamulcowego z hydraulicznym wspomaganiem.

1956-1959, DS rusza na podbój świata

DS 19 montowany jest także poza granicami Francji. Eksportowany do większości krajów Zachodu staje się jaskółką globalizacji.

Dwa nowe modele, wersja kombi, cztery nowe kolory nadwozia i nowe elementy stylistyczne sprawiają, że DS nadal robi furorę.

DS ZYSKUJE NA PRESTIŻU

1959 – arcydzieło

DS 19 Prestige to samochód dla elit. Dostępny wyłącznie w czarnym kolorze. Siedzenie kierowcy jest odseparowane. Szarą tapicerkę wykonano ze skóry i dżerseju. W opcji dostępny jest interfon, radio i telefon.

ZWYCIĘSTWA W RAJDZIE MONTE-CARLO

DS – pogromca szos – wysuwa się także na czoło w kategorii sportowej.

W 1956 DS 19 wyróżnia się w pierwszym rajdzie Monte-Carlo. Zajmuje siódme miejsce w klasyfikacji generalnej, pierwsze wśród samochodów o pojemności silnika 1300-2000 cm3 i samochodów francuskich. Kolejne zwycięstwa są kwestią czasu. W 1959 – pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej i puchar w mistrzostwach producentów. W 1966 roku załoga DS 21 wygrywa rajd Monte Carlo. To szczytowe osiągnięcie tego samochodu.

LATA 60. – SZCZĘŚLIWE CZASY

DS wyraźnie wyprzedza konkurencję.

Nowa wersja – kabriolet, nowe silniki, wyposażenie, nowe aerodynamiczne formy i nowe osiągi. DS może dać się wyprzedzić tylko nowemu DS.

NOWY PRZÓD, NOWE ŚWIATŁA

W 1965 DS wyposażono w silnik o pojemności 2175 cm3 i mocy 109 KM, pozwalający osiągnąć prędkość 175 km/h. W roku 1967 odświeżono wizerunek DS i wprowadzono podnoszącą bezpieczeństwo innowację – skrętne reflektory, montowane standardowo. Doświetlały zakręty, zanim samochód w nie wjechał.

W 1969 zmodyfikowano deskę rozdzielczą (trzy duże, okrągłe zegary zwieńczone daszkiem). Zmodernizowano także układ napędowy. Silnik DS 21 został wyposażony w elektronicznie sterowany wtrysk paliwa. Prędkość maksymalna to ponad 185 km/h.

WYJĄTKOWY KABRIOLET DS

1960 – narodziny gwiazdy

Harmonijna sylwetka, staranne wykończenie, skórzana tapicerka, a od 1964 - dodatkowe reflektory i charakterystyczne nadkola. Kabriolet DS to dzieło projektanta Henri Chaprona. 

Wygodniejsze fotele z wyższymi oparciami i skórzana tapicerka – DS Pallas wyróżniał się komfortowym wykończeniem.

DS PALLAS, DOSKONAŁOŚĆ

Klasyka luksusu we francuskim wydaniu

Chromowane listwy i obramowanie tylnych świateł, ekskluzywne nadkola i dodatkowe reflektory – finezyjny blask luksusu.

LIMUZYNA PREZYDENCKA DS

Oficjalna limuzyna Francji, wybrana przez generała De Gaulle'a, przewozi największych przywódców świata.

Nową limuzynę do celów reprezentacyjnych, zamówioną przez Urząd Prezydenta, dostarczono do Pałacu Elizejskiego jesienią 1968. W specyfikacji ustalono, że limuzyna ma być dłuższa niż Lincoln prezydenta Stanów Zjednoczonych. Jej długość wynosiła 6,53 metra.



LATA 70. – NA SZCZYCIE

Po dwudziestu latach niepodzielnego panowania DS, w 1975 roku następuje pożegnanie.

W 1970 i 1971 roku wprowadzono do DS zmiany związane głównie ze skrzynią biegów. W 1970 DS wyposażono w 5-przełożeniową zsynchronizowaną skrzynię biegów. Rok później dodano 3-przełożeniową automatyczną skrzynię biegów. W 1972 roku model DS 21 został zastąpiony przez DS 23 (silnik o pojemności 2347 cm3, 141 KM i prędkość maksymalna 190 km/h). To ostatnia modernizacja DS – lub prawie ostatnia. Za kontynuację DS uważany jest model SM .

SM

Symbol złotego wieku

SM, zaprezentowany w 1970 roku na Salonie w Genewie, to niecierpliwie oczekiwany model GT w wydaniu francuskim. Śmiała sylwetka, jakość DS i 6-cylindrowy silnik V6 stanowiły kontynuację ducha DS.